Looking for reviews? They can be found here.
Please find band photos (2024/2025), press release and a band biography here (Dutch and English). Click the pics to see the large versions (right-click to save).
Photo: René Martens / Sterkportret
Photo: René Martens / Sterkportret
Photo: René Martens / Sterkportret
Biography The Yearlings (Dutch | English) 2025
The Yearlings After All The Party Years – 24 januari 2025, Sonic Rendezvous/Lonely Sounds Records
Wat voor soort plaat kun je nu nog uitbrengen? Welke muziek heeft nu betekenis? We zijn door de coronaperiode gestruikeld, om daarna een oorlog in Europa te zien ontbranden. Vogelgriep heeft inmiddels Antarctica bereikt, waar meren ontstaan op de meest onmogelijke plaatsen. Wéér een termijn met Trump is meer dan we aankunnen, en ik besloot dat dit op een of andere manier het juiste moment was om een kind op deze gedoemde planeet te zetten…
…en ondertussen zitten we in die countryband. Of wat het dan ook is.
Ons laatste – en we kunnen zonder overdrijven zeggen: positief ontvangen – album Skywriting stond vol met aanstekelijke Americana-liedjes. De melancholie klonk altijd mee, maar grimmig werd het niet. Meer “we worden ouder” dan “we gaan allemaal dood”. Vanaf de eerste voorbereidingen voor de opvolger was duidelijk dat we niet konden doen alsof er niets was veranderd. We hadden geen Skywriting II in ons. En als dat al zo geweest was, dan had het weinig zin om daarnaar te streven. Zo’n plaat zou veel te kwetsbaar zijn onder de “blistering clouds”.
Wat voor soort plaat kun je nu nog uitbrengen? Het antwoord bleek simpel: de plaat die je uiteindelijk hebt gemaakt. In plaats van te proberen “de wereld van nu” in tekst en muziek te vangen, deden we wat we altijd gedaan hebben: liedjes schrijven. En vanaf de eerste opnamedag tot aan de laatste mixdag heeft “de wereld van nu” die liedjes als vanzelf ingekleurd.
Met bredere penseelstreken dan we voorzien hadden. Minder zachtaardig, soms dreigender, met grotere contrasten. Gebruikmakend van een palet waar minder groen- en pasteltinten op zaten. Sommige liedjes zijn killer dan we ooit eerder hebben opgenomen. Soms vechten gitaarsolo’s op hetzelfde moment om aandacht. Soms zijn liedjes langer, omdat het punt dat ze willen maken minder duidelijk is, maar minstens zo belangrijk.
Wat hetzelfde is gebleven, is de zoektocht naar schoonheid, betekenis en tijdloosheid, vooral omdat dat alles nu moeilijker te vinden is. Als Skywriting onze definitieve Americana-plaat was, dan is After All The Party Years wellicht ons eerste indie-album. Skywriting was ons idee van een feestplaat. Maar de feestjaren zijn voorbij. Dit is niet onze coronaplaat, of klimaatplaat, of “nieuwe vader”-plaat, of anti-Trumpplaat. Deze plaat beoogt niets van dat alles te zijn. En tegelijkertijd wilden we nergens aan ontsnappen.
After All the Party Years is vooral een plaat waarmee we verder kunnen, met onze rug recht en minder naïef. Het is een plaat die ons – en we zeggen het zonder spot – hoop geeft. Hij voelt goed, hij voelt als ons, en tegelijkertijd verrast hij ons. Nu is-ie voor de luisteraar. Stel dat er iets in zit wat je herkent, begrijpt of waar je sympathie voor hebt, iets dat resoneert met hoe jij je op dit moment voelt. Dat zou toch mooi zijn.
Hou je haaks,
Olaf, ook namens onze countryband (of wat het dan ook is)
Wie zijn The Yearlings en wat hebben ze gedaan?
2025: Het nieuwe album van The Yearlings verschijnt: After All the Party Years. De plaat is wat duisterder en ongepolijster dan de voorgangers. Hun eerste ‘indie-album’, al is nog steeds te horen dat The Yearlings hun wortels in Americana hebben.
2024: The Yearlings verwelkomen gitarist Martijn Vink (Asfaltfeeën, ex-The Maureens) in de gelederen.
2020: Met ‘Walk the Line’ doet Muziekcentrum Vredenburg een poging om in coronatijd een muziekfestival te organiseren. The Yearlings zijn een van de headliners.
2019: The Yearlings doen een clubtournee in Nederland, die wordt afgetrapt met een uitverkochte show in EKKO, Utrecht. Een van de nieuwe nummers die live succes heeft wordt uitgebracht als single: ‘Slamming the Dog Around’. De band speelt de aftershow voor Wilco in Paradiso.
2018: Skywriting verschijnt, hun langverwachte comeback-album dat met veel enthousiasme wordt ontvangen door de muziekpers:
- “De liefde laait hoog op voor rootsrock van The Yearlings.” **** – de Volkskrant
- “De band bewijst een van de beste americana-acts te zijn die ons land rijk is, en wellicht nog belangrijker: een geweldig exportproduct.” ***** – Music Maker
- “Een grootse plaat en ontegenzeggelijk het beste dat The Yearlings totnutoe hebben laten horen.” **** – altcountry.nl
- “Een album dat eraan bijdraagt dat 2018 een heerlijk Nederpopjaar is.” – OOR
- “De heren hielden er twaalf jaar geleden mee op, dat blijkt een vergissing en die wordt nu overtuigend rechtgezet.” **** – Written in Music
- “Americana van het werkelijk allerbeste soort. Herkenbaar, toegankelijk en bovenal heel erg warmbloedig..” ****½ – ctrlaltcountry.be
- ‘’As Paisley as the Rain Parade … it works in its own joyous way.” Americana UK
- “Met deze meer dan geslaagde comebackplaat nestelt The Yearlings zich met gemak weer in de top van de Nederlandse Americana.” – **** – Haarlems Dagblad e.a.
2016: Na een onderbreking van tien jaar, beginnen The Yearlings weer met optreden en opnemen.
2006: The Yearlings houden ermee op, met een afscheidsshow in EKKO, Utrecht.
2004: Utrecht wordt uitgebracht, en zeer goed ontvangen. Tijdens de clutour doet de band voorprogramma’s voor onder anderen The Jayhawks @Tivoli, Buddy Miller @Paradiso, Kathleen Edwards @Melkweg, Kevn Kinney @Paard, en een ‘naprogramma’ voor Ryan Adams @Paradiso. Ook volgen diverse radio-optredens.
2001: Het titelloze debuut wordt uitgebracht door Sonic Rendezvous. De productie van Wouter Planteijdt wordt goed ontvangen, nationaal en internationaal. The Yearlings doen showcases tijdens Eurosonic/Noorderslag en het A2A festival, en spelen voorprogramma’s voor Slobberbone @Tivoli, Heather Myles @Doornroosje, Jason Ringenberg, en Fred Eaglesmith.
1999-2000: In Utrecht bundelen leden van diverse plaatselijke bandjes de krachten om The Yearlings te vormen. Wanneer Herman Gaaff, Léon Geuyen, Niels Goudswaad, Olaf Koeneman en Bertram Mourits gezelschap krijgen van René van Barneveld (ex-Urban Dance Squad) op pedal steel gitaar, is de bezetting compleet.
Personeel The Yearlings 2025
Herman Gaaff: bas | Léon Geuyen: drums, vocalen | Niels Goudswaard: vocalen, akoestische gitaren, percussie, mondharmonica | Olaf Koeneman: vocalen, gitaren, mandoline, keyboards | Bertram Mourits: slidegitaar, pedal steel, keyboards | Martijn Vink: gitaren
Promotie
Hans Broere: hans@broerepromotion.nl | +31 (0)6 42242977
Boekingen
For the Road (Walter Wilhelm): walter@fortheroad.nl | +31 (0)6 14199130
Distributie (vinyl/cd)
Sonic Rendezvous: info@sonicrendezvous.com |+ 31 (0) 72 567 3030
Digitaal
- Facebook: https://www.facebook.com/theyearlingsofficial
- Instagram: https://www.instagram.com/theyearlingsnl
- Bluesky: https://bsky.app/profile/theyearlings.bsky.social
- Twitter: https://twitter.com/theyearlingsnl
- Mail: info@theyearlings.nl
Press release and biography The Yearlings (English) 2025
The Yearlings After All The Party Years – 24 January 2025, Sonic Rendezvous/Lonely Sounds Records
What kind of album can one possibly put out in this day and age? What kind of music would now make sense? We stumbled through covid, watched people start a war in Europe, bird flu has now reached Antarctica where lakes are starting to grow in the most unexpected places, another Trump term is more than we can take, I somehow decided this was the time to put a child onto this fated planet…
…and meanwhile we’re in this country band. Or whatever it is.
Our last – and without exaggeration we can say critically acclaimed – record Skywriting was full of catchy Americana songs. Melancholic yes, but far from ominous. More “we’re getting older” than “we’re all going to die”. It was clear from the early days of working on this follow-up that an attempt to carry on as if nothing had changed had become impossible. There was no Skywriting II in us. And even if deep down there might have been one, it made no sense to try and drag it out into the open. It would simply be too vulnerable under the blistering clouds.
What kind of album can one possibly put out in this day and age? The answer turned out to be simple: the one that you end up making. Instead of trying to craft something that would capture “the current world”, we just did what we have always done: write those songs. And from the first moment of recording to the last mixing day, “the current world” just colored these songs automatically.
With wilder brush strokes than we anticipated. Less gentle, at times more threatening, with bigger contrasts. And with a palette that contained fewer greens and pastels. Some of the songs are colder than anything we have recorded before. Sometimes guitar solos are fighting for attention simultaneously. Sometimes the songs are longer, because the point may be less obvious, but just as important.
What remained, however, is the pursuit of beauty, meaning and timelessness, especially now these are harder to find. If Skywriting could be defined as our definitive Americana record, then After all the party years is perhaps our first indie record. Skywriting was our version of a party record. We’re past the party years now. This is not our covid record, or climate record, or “new dad” record or anti-Trump record. It doesn’t aspire to be any of this, yet it’s all there somehow.
But foremost it is a record that allows us to carry on, with our backs straight and less naive. It’s a record that – and we say this without irony – gives us some hope. It feels right to us, it feels like us, and yet it surprises us. Now it’s for you to listen to. And if there is anything in there that you might recognize, understand or sympathize with, anything that pulls a little string that resonates with how you currently feel, wouldn’t that be something?
Take care,
Olaf, also on behalf of our country band (or whatever it is)
Who are The Yearlings? And what have they done?
2025: The Yearlings release After All the Party Years. It is a somewhat darker and rougher album than the predecessors. They call it their first indie-album, although the americana roots cannot be denied.
2024: Martijn Vink (Asfaltfeeën, ex-The Maureens) joins the ranks.
2020: Walk the Line, Muziekcentrum Vredenburg’s attempt to organize a festival in covid times: The Yearlings are among the headliners.
2019: The Yearlings are on a club tour in The Netherlands, starting with a sold-out show in EKKO, Utrecht. A concert favourite is released as single (‘Slamming the Dog Around’). The band play an aftershow for Wilco in Paradiso.
2018: The Yearlings release Skywriting, their long-awaited comeback album which is received with high praise by the music press. See below for a selection:
- ‘Melancholy of the heartening variety, warms songs, beautifully sung.’ **** – de Volkskrant
- ‘One of the best Americana bands in The Netherlands.’ ***** –Music Maker
- ‘A grand statement. The Yearlings’ very best album’ **** – altcountry.nl
- ‘This album is one of the reasons 2018 is such a good year for Dutch pop music.’- OOR
- ‘Quitting twelve years ago was a mistake, which is corrected with conviction.’ **** Written in Music
- ‘Americana, truly at its finest: warm, accessible, recognizable.’ ****½ – controlaltcountry.be
2016: After a ten-year hiatus, The Yearlings start playing and recording again.
2006: The Yearlings call it quits, after a farewell show in EKKO, Utrecht.
2004: Utrecht is released, to great acclaim and followed by a club tour (opening up for The Jayhawks @Tivoli, Buddy Miller @Paradiso, Kathleen Edwards @Melkweg, Kevn Kinney@Paard, doing an aftershow for Ryan Adams @Paradiso) and several radio performances.
2001: The first album – The Yearlings – is released by Sonic Rendezvous. The Wouter Planteijdt production is well received in The Netherlands as well as internationally. They play showcases at Eurosonic/Noorderslag and the (shortlived) A2A festival, support for Slobberbone @Tivoli, Heather Myles@Doornroosje, Jason Ringenberg, Fred Eaglesmith.
1999-2000: In Utrecht, on the coattails of several local bands, The Yearlings are formed. When Herman Gaaff, Léon Geuyen, Niels Goudswaad, Olaf Koeneman and Bertram Mourits are joined by René van Barneveld (ex-Urban Dance Squad) on pedal steel, the line-up is complete.
Personnel The Yearlings 2025
Herman Gaaff: bass | Léon Geuyen: drums, backing vocals | Niels Goudswaard: vocals, acoustic guitars, percussion, harmonica | Olaf Koeneman: vocals, guitars, mandolin, keyboard | Bertram Mourits: slide guitar, pedal steel, keyboard | Martijn Vink: guitars
Promotion
Hans Broere: hans@broerepromotion.nl | +31 (0)6 42242977
Bookings
For the Road (Walter Wilhelm): walter@fortheroad.nl | +31 (0)6 14199130
Distribution (vinyl/cd)
Sonic Rendezvous: info@sonicrendezvous.com |+ 31 (0)72 567 3030
Digital
- Facebook: https://www.facebook.com/theyearlingsofficial
- Instagram: https://www.instagram.com/theyearlingsnl
- Bluesky: https://bsky.app/profile/theyearlings.bsky.social
- Twitter: https://twitter.com/theyearlingsnl
- Mail: info@theyearlings.nl